Een moeilijke gast?
Gek genoeg word je bij het starten van een Bed & Breakfast vooral gewezen op de nadelen die zouden kunnen kleven aan het runnen van een B&B. Naast geweldige gasten krijg je natuurlijk ook wel eens ‘moeilijke gasten’, wordt er dan gezegd. Of gasten die je misschien helemaal niet kunt vertrouwen en die geef je dan je huissleutel??? Stel toch dat je op een avond thuiskomt en je huis is leeggehaald? Dat kan technisch gesproken gebeuren, maar in de praktijk ben je hier een stuk minder anoniem dan in een hotel, zeker omdat we ook maar twee kamers hebben. Ik krijg tevens alle benodigde gegevens van mijn gasten, dus in dat opzicht ken ik geen moeilijke gasten. Uiteraard doen zich wel eens lastige situaties voor. Hierbij twee voorbeelden:
We ontvangen geregeld mails van gasten die een onderkomen zoeken voor een langere periode voor meerdere kamers. Het merendeel hiervan is afkomstig van een ‘doctor met een Yahoo emailadres’, wat mij alert moet maken op ‘oplichters’. Die willen vooraf geld via de bank overmaken, storten dan een hoger bedrag en vragen mij het teveel overgemaakte geld aan bijv. het autoverhuurbedrijf te betalen. Later pas zou dan blijken dat het ongedekte cheques waren en zou ik mijn geld kwijt zijn. Op deze wijze werk ik dus niet en dan haken de ‘oplichters’ gelukkig snel af.
We werken bij ons met contante betalingen zolang we nog geen pinautomaat hebben. Eén keer kregen we een 200 euro biljet met een gelige kleur. Ik snapte er niets van, tot nu toe waren alle briefjes altijd groen. Paniek, wat nu als ik vals geld in handen krijg? Ik overlegde met Peter en besloot dat hij even voor Sherlock Holmes moest spelen… Ik stuurde Peter naar het café aan de overkant om daar de kroegbaas te vragen of hij misschien een apparaat heeft om de echtheid van geld te checken. Hij moest wel opletten of onze gasten daar niet net aan een biertje zaten, want dan komt het schaamrood wel op je wangen te staan. Peter werd hartelijk ontvangen, maar uiteraard ook met gelach. Het apparaat moest onder het stof vandaan gehaald worden en niemand wist hoe het werkte. Uiteindelijk lukte het toch om het briefje te scannen en konden we opgelucht concluderen dat er niets mis was met het gele briefje. Hoe kon dat toch? Het duurde even voordat we ons realiseerden dat al die groene briefjes die we gewend waren te ontvangen briefjes van 100 euro waren en niet van 200, hoe ‘blond’ kun je zijn…