Administratieve rompslomp…
Met mijn economisch-linguïstische achtergrond leed het geen twijfel of dat ik de boekhouding van onze B&B Jansbeek in Arnhem zou uitbesteden of in eigen handen zou houden. Natuurlijk zou ik dat varkentje wel even wassen, figuurlijk gesproken helaas, want ik had liever een heus varken gewassen dan dat ik de jaarrekening op moest maken. Slapeloze nachten zijn in zo’n tijd niet ongewoon, vooral de eerste keer… Moet het nou debet of credit, waren die bedragen nu allemaal inbegrepen van btw of zonder btw. Ik heb de eerste kwartaalaangiftes helemaal verkeerd gedaan, suppletie op suppletie aan moeten vragen, hoe corrigeer ik dat nu? Oeps, een bon gevonden die eigenlijk vorig jaar verwerkt had moeten worden… Wat was ook al weer het verschil tussen kapitaal en eigen vermogen? Wat moet er nu op de balans, wat op de verlies & winstrekening en wat in memoriaalposten? En dit is nog maar een druppel op een gloeiende plaat van de ‘problemen’ waarmee ik één keer in het jaar worstel…
Gelukkig kreeg ik in die beginjaren trouwe steun van een bevriende boekhouder van mijn ouders die ik zelf inmiddels ook goed kende. Hij deed de boekhouding van mijn moeders bedrijfje en die format en formules paste ik dankbaar toe op mijn B&B! Af en toe reed ik op en neer naar Aalsmeer om dan met de wijsheid in pacht thuis alle boekhoudkundige bestanden weer aan te vullen cq te verbeteren… Uuuuuuren (nacht)werk zat hier in! En wat was ik opgelucht als ik alles af dacht te hebben en een belastingadviseur voor een relatief klein bedrag alleen nog maar de puntjes op de i hoefde te zetten en mij ook nog eens vertelde dat ik het goed deed voor een beginnend ondernemer!
Ik kan je zeggen dat ik na zo’n moment weer gelaafd door het leven ging!
Sinds een paar jaar kan ik niet meer op mijn bevriende boekhouder steunen, omdat hij helaas veel te jong overleden is…maar wat zou hij trots zijn als hij ziet hoe ik het inmiddels allemaal aanvlieg en verwerk en zelfs geen belastingadviseur meer nodig heb…Stiekem ben ik ook een beetje trots op mezelf!
Ga jij ook wel eens gebukt onder iets wat je doen moet en je heel zwaar valt?
1 Response
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.
Zeker ga ik als zzper gebukt onder administratieve ronpslomp en alle regelgeving op mijn vakgebied. Zo ben ik 3 weken bezig geweest met uitzoeken hoe ik een AGB code aan moest vragen om mijn eerste PGB klant te kunnen gaan bedienen. Uiteindelijk lukte het pas na verschillende wijzigingen bij de kvk door te voeren, om bij een andere instantie de zó benodigde AGB code te verkrijgen.
Verder wacht ik al 3 maanden op mijn SKJ registratie, waardoor mijn VOG al weer is verlopen en ik hoop niet nog meer documenten op te moeten leveren want dan begint de kermis weer van voren af aan. Èn, ben ik blij dat ik voor WMO clienten een onderaannemerschap ben aangegaan met een andere partij.
Gelukkig wordt de boekhouding door een professional gedaan, want anders zag ik daar door de codes ook het bos niet meer.
Steeds vaker vraag ik me af of ik wel ondernemer wil blijven, als je kijkt naar de tijd die je kwijt bent met regeltjes, in verhouding met de tijd die je aan klanten besteed is de verhouding een beetje zoek